Новини

До седмица започва процедура за продажба на БДЖ "Товарни превози"

bdjОчаква се от следващата седмица да бъде стартирана процедурата за приватизация на БДЖ "Товарни превози". Това заяви по време на парламентарния контрол министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски.

Пътят за спасяването на БДЖ в момента задължително минава през приватизацията на "Товарни превози" и през осигуряването на 300-те милиона евро за покупката на нови вагони за БДЖ "Пътнически превози", поясни още министърът.

На мониторинговия комитет по оперативна програма "Транспорт", който ще се проведе в началото на следващата седмица, ще се обсъжда проекта на БДЖ "Пътнически превози", който е бенефициент по програмата.

Подготовката на документацията е започнала, като се очаква новите вагони да бъдат доставени през 2014 г. Московски поясни, че започват предварителна работа по проекта, така че процесът с обновяването на парка да бъде завършен в срок. 

Според Московски, железниците тепърва ще придобият нов облик с помощта на безвъзмездната помощ от Европейския съюз, която се предоставя както за обновяване на парка, така и за изграждането на инфраструктурата, където ще бъдат вложени близо 1, 5 млрд. лева.

Автобусните билети вече с касова бележка

avtogaraАвтобусните билети да се издават от фискални устройства по реда на наредбата, регламентираща регистрирането и отчитането на продажбите в търговските обекти чрез фискални устройства. Това решиха депутатите при приемането на първо четене на промените в Закона за автомобилните превози, предаде БТА.

С измененията се цели да бъде предотвратено отклонението от данъчното облагане в автобусните превози и да се засили контролът върху автомобилните превозвачи по вътрешните и международни линии, се посочва в мотивите.

Превозвачите вече няма да използват билети, отпечатани според изискванията на наредбата за отпечатване и контрол върху ценните книжа.

Предлаганата промяна обаче не засяга действащия режим за използване на карти за пътуване, отпечатани по реда на тази наредба, се посочва в закона.

Издаваните билети от касовите апарати ще имат минимално изискуеми реквизити, които ще отличават вътрешните от международните превози.

Аванта за големи автобусни фирми

avtobusni-firmiПодарък от държавата покрай онлайн свързването на касовите апарати с НАП получават няколко от най-големите фирми за автобусни превози. Те ще ползват отсрочка, за да свържат централните си сървъри с приходната агенция.

Това се разбра в парламента. Депутатите гласуваха на първо четене промени на Закона за автомобилни превози. Според тях всеки автобусен превозвач трябва да осигури онлайн връзка на фискалното устройство, с което продава билети, независимо дали това става в автобуса или извън него.

"В същото време финансовото министерство променя наредбата за фискалните апарати, като освобождава най-големите автобусни фирми от онлайн връзката", заяви депутатът от Коалиция за България Петър Мутафчиев. Според него промяната се прави в полза само на две-три фирми, между които "Юнион-Ивкони", "Карат-С" и др.

Наредбата бе променена през март т.г., когато бе дадена аванта на БДЖ и "Български пощи". В нея бе записано, че предприятия с над 2000 обекта ("Български пощи") и превозващо над 15 млн. пътници годишно и разполагащо с над 400 превозни средства (БДЖ), могат да свържат онлайн с НАП не всеки касов апарат, а само централния си сървър. Крайният срок да направят това за тях е 30 септември. 

Сходно облекчение се оказа, че е дадено по-късно и за автобусни превозвачи, които превозват над 2 млн. пътници годишно и разполагат с поне 50 автобуса. Искането е било направено от големи автобусни фирми, призна пред "Труд" собственикът на "Карат-С" Миролюб Столарски. Той увери, че фирмите имат изградени интегрирани системи, които ще им позволят да свържат касовите апарати на централно ниво с данъчните. Подобни системи имат и предприятията за градски транспорт.

Всички останали превозвачи ще трябва да снабдят всеки от касовите си апарати с джиесем модули, които струват около 300 лв.

Източник на новината: Trud.bg

Десетки хиляди в хазната от автобусни глоби

60957578ДАИ с масови проверки по граничните пунктове.

В летните жеги през май трафикът в цялата страна е натоварен. А Автомобилната инспекция взе на мушка автобусите. Само за няколко часа масираните проверки по граничните пунктове напълниха хазната с десетки хиляди левове от глоби. Оказа се, че всеки втори автобус вози в нарушение.

Само на Капитан Андреево в проверката се включиха 8 мобилни екипа, оборудвани с преносими компютри и интернет за издаване на наказателни постановления в реално време. Оказа се, че техниката не е излишна, защото почти всеки шофьор отнесе акт.

„Най-серозните нарушения - това са неспазване на времето за почивка от страна на водачите. Недопустимо е да бъдат изпълнявани дълги рейсове само с един водач и да се казва, че вторият водач днес е нает и че той е само за днес”, казва Валентин Божков, изпълнителен директор на Автомобилна администрация-София.

Свеобразен рекордьор е отбелязал един от шофьорите, който карал без почивка в продължение на цели 9 дни. След проверката му се наложи да спре принудително за 24 часа.
За да спестят пари от преводач, често превозвачите наемат турски шофьори. И това се оказа проблем, защото те масово нямат български книжки за управление, което ги прави неправоспособни водачи.

Проверката - по около 20 минути на автобус, изнерви пътниците, въпреки че се прави именно в техен интерес.

Частните превозвачи изпищяха от пирати

40% от обществените превози в Пловдив и съседните области са нерегламентирани

veselindoshkovМерки срещу нерегламентираните превози в обществения транспорт и нелоялната конкуренция поискаха частни превозвачи от Пловдска област. 40 % от обществените превози в Пловдив и съседните области са нерегламентирани. Основно това са автобуси, които минават по линията на „специализиран превоз”. Данните обявиха днес на среща от Асоциацията на частните превозвачи.

„Една година след промените в Закона за автомобилните превози няма никаква промяна”, заяви председателят на асоциацията Васил Пиронков. Неговата фирма търпи загуби на месец до 12 000 лева. Той обясни още, че стремглаво расте превозът с автомобили, микробус и автобуси, които не плащат данъци, осигуровки, застраховки и ползват безакцизно гориво. Това е така, защото има несвързаност между 19 закона, които уреждат превозваческата дейност в България.

Примерът от Асеновград гласи, че в рамките на един час вечер и един час сутрин от 14 проверени автобуса всички са с нарушения. Веселин Дошков от „Хеброс бус” обясни, че до 3000 лева на ден са загубите за тях. По думите му ДАИ - контролни дейности, бездейства.

Дошков обяви, че срещу фирмите е настъпил терор и масови проверки, след като са поискали през 2011 г. да се спрират незаконните автобуси. На неговото дружество са съставени 19 акта, които в последствие са паднали в съда. Мариана Думбалска, началник на ДАИ – Пловдив, обясни, че се борят активно със сивия сектор в бранша. Съставените само 7 акта от март м. г. Думбалска обясни с трудно доказване т. нар. обществени превози в нарушение на нормативните уредби.

Много от пътниците, подали сигнал, се отказават от показанията си в съда. Обещанието е за съвместни проверки на превозваческите фирми с ДАИ, Икономическа полиция и КАТ веднага след подаване на жалба за нередности. Глобите са 500 лева за водача, 5000 лева за превозваческата фирма, а при повторно нарушение 10 000 лева и отнемане на лиценз.

Засилени проверки на автобусите с ученици през май

ДАИ инспектира лицензи и сертификати на транспортните фирми

60954163Масирани проверки на ученическите автобуси през май - месец на традиционните пролетни екскурзии. Автомобилните инспектори засилват контрола по безопасността, след като само преди дни беше спрян пиян шофьор на автобус, който трябваше да закара деца на зелено училище.

Във френската езикова гимназия учениците, които завършват, вече планират след бала да пътуват до Гърция. Заедно с преподавателите си проучват офертите на туроператорите.

„Изискваме от фирмите необходимите документи, особено лицензите и сертификатите за транспорта, с който те ще пътуват. Имаме практика наши родители да проявяват допълнителни изисквания към договорите, които сключваме с фирмите”, обяснява Емилия Богданова – директор.

Нито един ученик не е склонен да отложи пътуването заради страх, че ще попадне на неизправен автобус или пиян шофьор.

За да се подсигурят, някои туроператори правят предварителни срещи между учителите и шофьора на автобуса. „Ние съдействаме, ако желаят, да отидат да проверят автобуса, с който ще се извършва пътуването”, казва Стоян Калинов - служител в туристическа агенция.

Фирмата трябва да има документ, че може да превозва ученици. Инспекторите ще проверяват и документите на шофьора. „Той трябва да има минимум две години професионален опит като водач на автобус и да е на възраст не по-малко от 25 години, така че тези проверки се извършват”, уточни Владимир Владимиров от ДАИ.

Задължение на самия превозвач е обаче непосредствено преди екскурзията автобусът да бъде прегледан още веднъж технически, а шофьорът да мине общ медицински преглед и да даде алкохолна проба. И ако все пак родители и учители се усъмнят, че децата им ще пътуват спокойно, могат да подадат сигнал на горещия телефон на ДАИ: 940 9400

Готвят строги санкции за автобусните фирми

Със 17 % са се увеличили глобите след Великденските проверки на превозвачите

imСтроги санкции ще бъдат наложени на автобусните фирми, които не спазват правилата, заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московскипред БНТ.

Над 7 хиляди акта са съставили автомобилните инспектори за първите три месеца на тази година, като са проверени повече от 35 хиляди превозни средства, съобщи министърът.

Само за периода около Великден събраните глоби от наложените санкции на превозвачи са се увеличили със 17% спрямо същия период на миналата година. Министърът подчерта, че на автобусните фирми, които не спазват правилата, че бъдат наложени строги санкции.

Във връзка с въпроса за високите цени на горивата у нас транспортният министър каза, че държавата не разполага с много инструменти, с които да повлияе за тяхното намаляване.

"Минимални са възможностите на държавата за влияние върху цените, самата компания „Лукойл България“ предложи да работи известно време без печалба", припомни Московски.

Той обясни, че ако бъде намален задължителният резерв от горива за страната или при дизела бъде изваден биокомпонента – както се предлага, то цената ще намалее само със стотинки.

„Както разбирате, при цена 2,70–2,80 лв./л гориво това едва ли би повлияло много. А ако междувременно продължат да растат цените на горивата в международен план, ще се получи шоков ефект, тъй като в един момент ще се върнем на пазарен принцип", коментира транспортният министър.


Засилени проверки на автобуси и таксита по празниците

430x300

Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация" ще засили превантивния контрол на превозите на пътници с автобуси и таксиметрови автомобили с цел безопасното и безпроблемно придвижване на хората по време на великденските празници. Акцията е по разпореждане на транспортния министър Ивайло Московски.

Планирани са проверки на автогари, ж.п. гари, аерогари и други места, където се очаква най-голям брой пътници в дните между 12 и 16 април 2012 г. Инспекторите ще следят за спазването на нормативните изисквания, техническото състояние на превозните средства, правостоящи пътници, както и за издаване на билети, багажни разписки и други нарушения.

Инспекторите на агенцията ще извършват и специализирани проверки за нерегламентирани превози на пътници от днес до края на месеца с цел ограничаване на сивия сектор в автомобилния транспорт.

Екипи на агенцията ще вземат участие и в контролиране спазването на въведената забрана за движение на товарни автомобили.

Забраната е въведена за периода от 12 април до 30 септември 2012 г. в интервала от 16.00 до 22.00 часа за последния работен ден от седмицата или предпразничен, както и за последния почивен от седмицата или празничен ден.

Автобусни фирми пред фалит, вдигат билетите

showНякои селища в страната могат да останат тотално изолирани от света. Това заяви зам.-шефът на Националното сдружение на автобусните превозвачи Галя Топалова.

Причина за това могат да станат промените в Закона за автомобилните превози, според които всеки билет за пътуване ще се издава като касова бележка. Според съсловната организация измененията могат да доведат до фалит на фирмите, а това от своя страна ще остави без транспорт редица селища. Топалова добави, че положението ще се влоши с промените, тъй като почти няма превозвач, който да не е работил на загуба през изминалия зимен сезон.

Зам.-шефът на сдружението каза, че представителите на сектора не са наясно каква е точно идеята на измененията. „Те искат да сложат навсякъде касови апарати, дори и по автобусите, но това ще затрудни работата на всички фирми, тъй като всеки един автобус трябва да има касов апарат. Но не е само апаратът, трябва да има и счетоводители, касови книги, отчетност. Касовият апарат дали ще работи или няма да работи... може да се повреди. Изобщо всичко е много относително и е абсолютно невъзможно всички фирми да си сложат касови апарати”, коментира тя.

Топалова каза, че всички от бранша са против промените, включително и таксиметровите фирми. Несъгласието си са заявили и от Българските държавни железници от Пловдив и Варна. Зам.-шефката казва, че от сдружението настояват всеки превозвач да може да избира дали да работи с билети или касови бонове.

Според Топалова единствената цел на измененията е да се събират данъци, а не да се премахнат нелегалните превозвачи. Тя добави, че всъщност този проблем трябва да се решава от Държавната автомобилна инспекция (ДАИ). Според нея процентът на сивата икономика в сектора е голям. Топалова се възмути, че само за железниците срокът за поставяне на касови апарати е удължен до 30 септември.

„Всички превозвачи искаме да отпадне био-компонентът на дизеловото гориво. Цената му върви нагоре, а транспортът е водещото перо в икономиката”, коментира зам.-шефът. Тя каза, че ако биодизелът продължава да се покачва, превозвачите ще бъдат принудени да увеличат билетите за автобусите.

Опитът за регулация на цените води до тяхното покачване

60937082Председателят на съюза на автобусните превозвачи Галя Топалова призна, че очаква скок на цените на билетите през май. Тя се аргументира с това, че по принцип има сезонно увеличение, но то ще е минимално. Бившият президент на футболния Локомотив (Пловдив) каза още, че цената на билета се формира основно от тази на горивата, тъй като 60% от разходите на един автобус идват от похарчените пари за бензин.

Председателят на съюза на превозвачите Румен Крумов пък допълни, че съвсем скоро и такситата ще вдигнат тарифата. В София това не се е случвало за последните 5 години.

„В столицата има оптимизация на транспорта. С появата на нови спирки на метрото изчезват и такситата. За последните 10 години се забелязва значителен ръст в спада им”, каза Крумов.

Страница 12 от 13

12

Вход за членове

НСАПБ е член на

ИПРУ

ipru 


КРИБ

КРИБ - Конфедерация на работодателите и индустриалците в България

banner

Партньори

cbs logo

tofedlogo

vivacom logo

 

Scania-Touring

banner